maanantai 30. syyskuuta 2013

Espanjalaisia outouksia

Koska viime kirjoituksesta on niin pitkä aika, en edes yritä päivittää kaikkea tapahtunutta, vaan kirjoitan jostain tyhjänpäiväisestä. Tässä siis lista mun silmään oudoista asioista, joihin olen törmännyt täällä. (Eivät missään erityisessä järjestyksessä)

1. Tyynyt. Kun kävin ostamassa lakanoita nappasin vain jonkun setin sen kummempia sen sisältöä tutkimatta. Kotona sen avattuna manasin tyhmyyttäni, sillä tyynyliina oli oudon pitkulainen. Onni onnettomuudessa, koska myös mun tyyny oli pitkulainen. Myös hostellin tyynyt olivat samanmallisia. Kolmatta kertaa törmättyäni samaan kummajaiseen uudessa kämpässäni, tajusin että se taitaa olla espanjalaisen tyynyn standardimalli. Ne ovat siis pitkiä ja ohuita ja välillä (niin kuin mun nykyinen tyyny) hyvin muhkuraisia.

2. Ihmisten pukeutuminen. Mittari näyttää +25 astetta, mitäköhän sitä laittaisi päälle? Espanjalainen tuumii tätä hetken ja valitsee pitkät housut ja hupparin. Nyt kun asteita on enää alle kaksikymmentä on hyvä jo vetää päälle toppatakki.

3. Avaimet. Tottakai alaoveen, kotioveen ja vielä huoneen oveen pitää olla eri avaimet, jotka kaikki pyörivät eri suuntiin ja ensimmäistä kertaa kämppään tullessa ovat aivan mahdottomia käyttää.

4. Polttaminen. Täällä on ihan normaalia polttaa sisällä ja espanjalaisten mielestä on outoa kysyä haittaako, jos poltan. Siis sisällä. Mun espanjalainen kämppis polttaa välillä olkkarissa, mutta ei se mua oikeestaan häritse, koska se ei polta kauhean usein ja mulle on jo kehittynyt espanjalainen mentaliteetti kohdata asioita. Se on täällä melkein pakollista. Tosin mun mentaliteetti kohdata asiat oli jo aika lähellä espanjalaista tätä ennen, joten sitä ei paljon tarvinnut kehittää.

5. Siesta. Kyllähän miä tiesin, että sitä vietetään Espanjassa, mutta en tajunnu, että näin konkreettisesti. Se on välillä ärsyttävää, kun haluaisit mennä ostoksille, mutta kaupat on kiinni. Mulla kesti jonkun aikaa selvittää, mikä se virallinen siesta-aika on, mutta ilmeisesti kahdesta viiteen iltapäivällä. Ruokakaupat ei mee onneksi kiinni. Monet espanjalaiset myös nukkuvat siestan aikaan, mikä ei ole ollenkaan outoa, jos luet kohdan kuusi.

6. Yöelämä.Täällä normaali aika lähteä baariin on joskus kahden maissa yöllä. Ennen kahtatoista ei kauheesti ihmisiä yökerhoissa näy. No se käy järkeen, kun baarit pysyvät auki jonnekin viiteen aamulla, osa jopa seitsemään.

7. Tiskialtaat. Niitä on usein vain yksi. Erittäin epäkätevää. Kuivauskaappi sentään löytyy ja juustohöyliä voi ostaa supermarketista. Kaikki ennakkoodotukset eivät siis pidä paikkaansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti